تبلیغات
مبانی اطلاع رسانی(اینترنت) - كدامیك اشتباه می‌كند، ایرانسل یا رگولاتوری؟!

مشخص است که این دعوا فقط در صحنه رسانه شکل می گیرد. اما این ماجرا که به درستی در رسانه آغاز شده، طبیعتا باید پایانی خارج از رسانه داشته باشد و این پایان را قطعا نهاد رگولاتوری باید رقم بزند و لاغیر. به همین دلیل هم دو سوال از رگولاتور می‌پرسم و امیدوارم پاسخ این سوالات به شفاف‌تر شدن فضا کمک بکند.








كدامیك اشتباه می‌كند، ایرانسل یا رگولاتوری؟!
مرجان محمدی- موبنا
"اپراتورهای فعال در کشور در پروانه خود دارای سقف واگذاری سیم‌کارت هستند چرا که در غیر این صورت پروانه اپراتور برای فعالیت در شبکه مخابراتی مورد تایید شورای اقتصاد قرار نمی‌گیرد" این جملات سخنان مشترک مسوولان ارنباطی کشور از جمله وزیر ارتباطات و رییس کمیته مخابرات در مجلس شورای اسلامی بود.

اما چند صباحی است مدیران اپراتور ایرانی خارجی ایرانسل MTN نه تنها معتقدند که هیچ سقفی را برای واگذاری سیم‌کارت در پروانه فعالیت خود ندارند، بلکه به اظهار نظرات مسوولان ارتباطی کشور در خصوص سقف واگذاری سیم‌کارت‌هایشان که در پروانه 15 میلیون و800 هزار سیم‌کارت است شدیدا اعتراض دارند.!

مدیر عامل این اپراتور ایرانی خارجی معتقد است که هیچ سقفی را در پروانه مشاهده نکرده و ادعای مسوولان و اعطاکنندگان مجوز به اپراتورها یا همان رگولاتوری کاملا اشتباه است! حال این سئوال مطرح می‌شود که آیا مدیر عامل این اپراتور اشتباه می‌کند یا اعطاکنندگان مجوز به این اپراتور!

در هر صورت بهتر است رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که به گفته خود صراحت و شفافیت را در دستور کارخود قرار داده است هرچه سریع‌تر آمار دقیق و شفافی از سیم‌کارت‌های فعال شده در شبکه این اپراتور اعلام کنند تا ضمن رفع تمام ابهامات موجود، مشخص شود که اپراتور ایرانی خارجی ایرانسل MTN ،بالاخره سقف واگذاری سیم‌کارت در پروانه‌اش دارد یا ندارد!؟ تا هرچه ابهام است برطرف شود.

گفتنی است که مدتی است اپراتور ایرانی خارجی ایرانسل MTN واگذاری بسته پنجم سیم‌کارت‌های خود را با پیش شماره 0939 آغاز کرده است، این در حالی است که این اپراتور در حال حاضر بیش از 40 میلیون سیم‌کارت واگذار شده دارد و طبق پروانه مجاز است تنها 15 میلیون و 800 هزار سیم‌کارت فعال در شبکه داشته باشد.


دو پرسش از رگولاتوری
ایمان بیک- فناوران
سقف واگذاری سیم‌کارت اپراتورهای تلفن همراه، اگرچه موضوعی است که طی یکی دو هفته اخیر ابتدا فناوران مطرح کرد. اما در ادامه، به بحثی دنباله‌دار تبدیل شد و از همه بدتر، دو طرف ماجرا، یعنی دولت (رگولاتور) و ایرانسل (اپراتور) دعوا را صرفا در فضای رسانه‌ای دنبال کردند.

در واقع رگولاتور و اپراتور پس از طرح موضوع در رسانه، به جای نشستن پشت میز و رسیدن به نتیجه – چه توافق باشد و چه جریمه- سنگ‌های کاغذی به هم پرتاب می‌کنند. از یک سو رگولاتور با بیان اینکه سقف واگذاری سیم‌کارت اپراتور دوم 15 میلیون و 800 هزار قطعه است، گفته که در صورت گذشتن از این مرز با ایرانسل برخورد می‌شود و از سوی دیگر اپراتور دوم از اساس منکر داشتن سقف پروانه شده است.

مشخص است که این دعوا فقط در صحنه رسانه شکل می گیرد. اما این ماجرا که به درستی در رسانه آغاز شده، طبیعتا باید پایانی خارج از رسانه داشته باشد و این پایان را قطعا نهاد رگولاتوری باید رقم بزند و لاغیر. به همین دلیل هم دو سوال از رگولاتور می‌پرسم و امیدوارم پاسخ این سوالات به شفاف‌تر شدن فضا کمک بکند.

1- رگولاتور مدعی "مسقف" بودن پروانه ایرانسل است و ایرانسل می‌گوید نیست. "نیست" را که نمی‌توان نشان داد. پس رگولاتور که می‌گوید "سقف واگذاری" هست چرا به سادگی با انتشار پروانه اپراتور دوم، از طریق رسانه‌ها موضوع را کاملا شفاف نمی‌کند؟

2- اگر رگولاتوری معتقد است که ایرانسل به سقف واگذاری نزدیک شده، به چه دلیل اجازه داده که اپراتور دوم سیم‌کارت‌هایی با نامبرینگ جدید عرضه کند؟


انواع کـد های جدید جاوا تغیــیر شکل موس