تبلیغات
مبانی اطلاع رسانی(اینترنت) - آموزشی
چهارشنبه 1389/04/23

آموزشی

   نوشته شده توسط: مهدی کریمی    

برای استفاده بهتر و دسترسی سریعتر به اطلاعات، بشر نیازمند ابزارهایی است كه انبوه اطلاعات پراكنده را به شكل مطلوب سازماندهی و در اختیار مراجعان قرار دهد. در این راستا، منابع مرجع در حكم یك ابزار كمكی می‌تواند دسترسی به علوم مختلف را فراهم و به پیشرفت دانش كمك كند. می‌توان گفت منابع مرجع. به عنوان یك منبع ساختار یافته و منظم اطلاعات جهان را گردآوری و می‌تواند یكی از غنی‌ترین منابع برای پژوهشگران، كتابداران و نیازمندان به اطلاعات باشد.

در این راستا، كتابخانه مركزی دانشگاه فردوسی مشهد منابع مرجع مورد نیاز را تهیه كرده‌است. اطلاعات این منابع از طریق سیستم نرم‌افزاری موجود در داخل دانشگاه و یا از راه دور قابل دسترس است. امكان استفاده از روشهای متعددی برای جستجو در نرم‌افزار سیمرغ پیش‌بینی شده است تا بتوان از طریق جستجوهای متفاوت به بازیابی دقیق‌تر اطلاعات دست یافت.

در ابتدا، یادآور می‌شویم كه برای كتابهای مرجع در سیستم سیمرغ پایگاه جدایی در نظر گرفته نشده است و این منابع را می‌توان در پایگاههای اصلی كتابهای فارسی و لاتین جستجو كرد. پس از ورود به نرم‌افزار سیمرغ و انتخاب پایگاه كتابهای فارسی و لاتین، می‌توان عمل جستجو را با یكی از دو روش ساده یا پیشرفته آغاز كرد. روش جستجوی ساده، امكان بازیابی اطلاعات را از سه طریق مؤلف (پدیدآور)، عنوان و موضوع فراهم كرده است. در حالت روش ساده در صورتی كه به عنوان و نام مؤلف دسترسی نباشد در فیلد موضوعی آن می‌توان در ابتدا موضوع مورد نظر را وارد كرد. پس از تایپ یك خط تیره بعد از موضوع، نوع مرجع (مثلا واژه‌نامه، دایره‌المعارف و...) وارد و با استفاده از  كلید Enter نتیجه جستجو نمایش داده می‌شود. با زدن كلید F7، می‌توانید به فهرستبرگه (اطلاعات كتابشناختی)  منبع مورد نظر دسترسی پیدا كنید. در انتهای فهرستبرگه نیز كتابخانه محل نگهداری منبع مشخص شده است. باید یادآور شد كه نشانه مرجع بودن در ابتدای شماره راهنمای فارسی و لاتین (به شكل مرجع (ref) برای كتابهای لاتین و (م) برای كتابهای فارسی) آمده است. این نشانه كتاب مرجع را از سایر منابع متمایز می‌كند.

در جستجو به روش پیشرفته، فیلدهای متفاوتی افزون بر فیلد عنوان، مؤلف و موضوع در نظر گرفته شده است. همچنین، از طریق فیلدهای مرجع، سازمان، ناشر، تاریخ نشر، محل نشر، فروست (سلسله انتشارات) و با استفاده از سه عملگر (و، یا و بجز) یا (and, or, not) امكان یك جستجوی تركیبی نیز فراهم شده است. استفاده از این عملگرها، نتیجه جستجو را دقیق‌تر می‌كند. به طور مثال، می‌توان با انتخاب یك موضوع مشخص و تركیب آن به كمك (and) برای كتابهای لاتین و (و) برای منابع فارسی با فیلد (نوع منبع) مرجع و تایپ حرف (م) به منابع مرجع خاص آن رشته دسترسی پیدا كرد.

کاربرد اینترنت در زندگی روزمره
:
اربرد اینترنت در زندگی روزمره
امروزه فناوری اطلاعات به مدد فناوری ارتباطات فراگیرشده و جهان را دگرگون ساخته است. گسترش ارتباطات و تكنولوژی رایانه‌ای با همگرایی و وحدت این دو فرایند پرتكاپو و پویا شتابی مضاعف یافته و جامعه اطلاعاتی حاصل این همراهی است.در دسامبر2003 در ژنو اجلاس جهانی سران برای جامعه اطلاعاتی (wsis) با حضور دبیر كل سازمان ملل تشكیل یافت.

 در این اجلاس كوفی عنان اظهار داشت: "موضوع‌های مربوط به حاكمیت بر اینترنت بسیار زیاد و پیچیده است. اما علاقه مشترك همه جهانیان این است كه امنیت اینترنت تضمین شود وقابل اعتماد باشد. برای حاكمیت بر اینترنت باید مدل‌های مشاركتی و دربرگیرنده همه ایجاد شود .این محیط ارتباطی باید در دسترس مردم جهان و پاسخگوی نیازهای آنان باشد. برد وكشش كنونی آن بشدت ناعادلانه است واكثریت عظیم مردم جهان هنوز از آن بی‌بهره‌اند

".
امروزه فناوری اطلاعات به مدد فناوری ارتباطات فراگیرشده و جهان را دگرگون ساخته است. گسترش ارتباطات و تكنولوژی رایانه‌ای با همگرایی و وحدت این دو فرایند پرتكاپو و پویا شتابی مضاعف یافته و جامعه اطلاعاتی حاصل این همراهی است.مهم‌ترین تغییراتی كه این فناوری در جهان بوجود آورده، بوسیله مارشال مك لوهان در یك عبارت خلاصه شده است و آن "تبدیل جهان به یك دهكده جهانی" است.

بدین معنا كه مردم نقاط مختلف در كشورهای سراسر كره زمین به مثابه ساكنان یك دهكده امكان برقراری ارتباط با یكدیگر و اطلاع از اخبار و رویدادهای جهانی را دارند.
پیشرفت‌های حاصله در فناوری‌های ارتباطاتی و تكنولوژی‌های مخابراتی در تقاطع خود یك فرایند كلان آفرید كه از دل آن پدیده‌ای محیرالعقول بنام اینترنت بوجود آمد. ظهور اینترنت به عنوان یك ابزار جدید سریع و ارزان ارتباطی عرصه‌های مختلف زندگی بشر را دچار دگرگونی كرد و از بسیاری جهات معنا و مفهوم جدیدی به ابعاد آن بخشید. اینترنت با درنوردیدن فاصله‌های زمانی و مكانی جهان را برای همه به عرصه حضور تبدیل كرد.

با این مقدمه امروزه نقش اینترنت در زندگی اجتماعی و در عرصه‌های علمی و فنی، انكارناپذیر بوده و در برنامه‌ریزی‌های توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جایگاه ویژه‌ای به فناوری اطلاعات و ارتباطات داده می‌شود، استفاده از تكنولوژی ارتباطات و اطلاعات و در راس آن اینترنت، موجب كاهش فاصله طبقاتی شده و در فضای مجازی پایگاه اجتماعی جدید به كاربران اعطا می‌كند و حتی تفاوت‌های جنسیتی را نیز كاهش می‌دهد(مرتن و لازارسفلد).

افزایش توانایی اعمال قدرت (تیم جردن) ، همگن‌سازی سلیقه‌ها، نزدیكی خواست‌ها و انتظارات افراد (ژان كازنو)، افزایش مشاركت اجتماعی (ژان استوتزل)، گذران اوقات فراغت و ورود مفاهیم جدید در زندگی روزمره (دانیل بل)، امكان برقراری سریع ارتباط، اطلاع از اخبار و رویدادهای جهانی (مك لوهان )، تبادل فرهنگی، دستیابی سریع به یافته های علمی جدید، كاهش هزینه های ارتباطی ،آزادی در تبادل اطلاعات ، افزایش میزان آگاهی عمومی و ... از مزایای عمده و كاركردهای قابل توجه گسترش استفاده از ارتباطات اینترنتی بشمار میروند.

آمار و ارقام نشان می‌دهد كه طی چند سال اخیر تعداد استفاده كنندگان از شبكه اینترنت در كشورهای مختلف كسترش فوق‌العاده‌ای یافته بطوریكه این رقم در سه سال اخیر در تركیه به بیش از10 برابر یعنی حدود 5 میلیون نفر رسیده است. همین آمار نشان می‌دهد كه ایران از نظر میزان بهره‌مندی از اینترنت در بین178 كشور جهان رتبه هشتاد و هفتم را دارد كه بر اساس طبقه‌بندی اتحادیه جهانی مخابرات جزو كشورهای متوسط بشمار می‌رود.

بر این اساس به برخی از نتایج مطالعاتی كه در ارتباط با جایگاه اینترنت در زندگی و گسترش آن در جامعه انجام گرفته اشاره می‌گردد:
- تحقیقی توسط سمیه كارگرنژاد (1383) در میان دانشجویان پزشكی ارومیه به روش پیمایشی انجام گرفته است.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد كه 4/56 درصد دانشجویان با اینترنت آشنایی ندارند و یا اصلاّ كار نمی‌كنند و حدود 4/54 درصد را دختران شامل می‌شوند و 3/26 درصد از دانشجویان دارای كامبیوتر شخصی هستند.
- تحقیق دیگر كه توسط سازمان ملی جوانان انجام گرفته نشان می‌دهد كه تعداد كاربران اینترنتی در ایران در سال 1381 حدود 2/3 میلیون نفر می‌باشد كه پیش‌بینی می‌شود این تعداد با توجه به افزایش نفوذ اینترنت در ایران به 15 میلیون نفر برسد.
 
براساس نتایج این مطالعه بیش از 35 درصد استفاده كنندگان از اینترنت را قشر جوان تشكیل می‌دهند و میانگین وقت صرف شده برای استفاده اینترنت 52 دقیقه در هفته بوده است.
- مطالعه‌ای دیگر توسط خانم تهمینه شاوردی پژوهشگر پژوهشكده علوم انسانی جهاد دانشگاهی با عنوان بررسی میزان و نحوه استفاده از اینترنت در میان دانش‌آموزان دبیرستانی شهر تهران انجام گرفته است.
 بر اساس نتایج اولیه این بررسی به طور متوسط 200 كاربر به طور شبانه‌روزی در اتاق گفت‌وگو حضور دارند. اهداف این مطالعه آگاهی به ویژگی‌های فردی-اجتماعی و خانوادگی كاربران اینترنت میزان و زمان استفاده كاربران اینترنت نحوه استفاده كاربران اینترنت و میزان وابستگی به اینترنت در میان كاربران می‌باشند كه به روش پیمایشی با استفاده از برسشنامه صورت می‌گیرد و تعداد نمونه آن 240 نفر است .

- مطالعه‌ای دیگر در كشور تركیه نشان می‌دهد كه تعداد استفاده كنندگان از اینترنت در تركیه طی دوره 2002-1999 میلادی از450 هزار نفر به 9/4 میلیون نفر افزایش یافته است و حدود 7درصد جمعیت تركیه از اینترنت استفاده می كنند میزان رایانه‌های شخصی در دست مردم 45در هزار و بیشتر استفاده كنندگان را جوانان و 73 درصد را مردان تشكیل می‌دهند.

همانطور كه ملاحظه گردید اینترنت امروزه می‌رود كه جایگاه ویژه‌ای در ساختار زندگی خانواده‌ها پیدا كند و كامپیوتر بعنوان تكنولوژی اطلاعات و ارتباطات همانند تلویزیون بعنوان یك وسیله اما با كاركردی متفاوت‌تر، متنوع‌تر و تخصصی‌تر وارد خانه شده و عرصه زندگی اجتماعی را دچار تغییر و تحول نموده و روابط اجتماعی جدیدی با ویژگی‌های نوین در جامعه حاكم می‌سازد.
در كشور ما نیز در چند سال اخیر استفاده از اینترنت گسترش چشمگیری یافته و هم اكنون در بسیاری از خانواده‌ها، سازمان‌ها و شركت‌های خصوصی در دسترس عمومی قرار گرفته و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 طی5-4 سال اخیر تعداد موسسات ارائه دهنده خدمات اینترنتی افزایش قابل توجهی داشته و به بیش از15 برابر رسیده است. كافی‌نت‌ها در نقاط مختلف شهر توسعه یافته و روز بروز توسعه می‌یابند و جوانان بخشی از نیازهای ارتباطی خود را از طریق كافی‌نت‌ها برآورده می‌كنند.

 در بسیاری از خانواده‌ها كامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری دیگر به جهت ضرورتی كه بوجود آمده در صدد تهیه آن هستند.
با در نظر گرفتن اهمیت اینترنت و استفاده از آن در زندگی امروز و ورود آن به خانه‌ها و با توجه به نیازی كه در عرصه زندگی اجتماعی بوجود آمده، میزان آگاهی مردم از اینترنت وكاركردهای آن و همچنین نگرش‌ها و تمایلات و سوگیری‌ها در مورد اینترنت بعنوان مسائل اساسی در جامعه شهری بشمار می‌روند كه این سوگیری‌ها و نگرش‌ها با توجه به ویژگی‌های فرهنگی حاكم بر جامعه ما، قابل تامل به نظر می‌رسد.


معضلات اینترنت در ایران


خوش آمدید کاربر مهمان جستجو | موضوعات فعال | اعضا | ورود


مشکلات شبکه جهانی اینترنت در ایران گزینه ها
bagher
تاریخ ارسال: Saturday, September 15, 2007 6:22:00 AM
رتبه فرستنده: Member
عضو گروه: Member

تاریخ عضویت: 10/31/2006
پیامهای ارسالی: 24

معضل اساسی اینترنت پر سرعت

1- هزینه بالای واگذاری پورت خام از شرکت های PAP به ISP(هر پورت هشتاد هزارریال معادل هشت هزار تومان)

2- واگذاری پورتها بدون ارتباط (لینک)بین مراکز بین مخابراتی

3- گرفتن ماهیانه سی هزار ریال(3000تومان)از طرف مخابرات

4- گرفتن 6درصد مالیات مصرف کننده بسته به نوع سرویس و تعرفه!!!

5- مشکل خطوط مخابراتی PCM و عدم همکاری مسئولین مخابراتی

http://www.itna.ir/archives/report/007655.php

6- واگذاری پورت بدون دیتا

 

 

حال بررسی اساسی ترین مشکل دیتا(اینترنت)

1-     برای دریافت خط 2مگابیت باید (حتما باید) تا پهنای باند512کیلوبیت 2میلیون تومان ناقابل و بیشتر از آن به ازای هر 512کیلوبیت  مبلغ 1میلیون تومان دیگر باید ضمانت نامه بانکی تهیه کرد.جمعا تا الان می شود 5میلیون تومان و بانک هم مبلغ 20درصد ودیعه ضمانت نامه بانکی جذب می کند جمعا می شود 6میلیون تومان و نهایتا برای 4مگابیت هزینه حدود 10میلیون تومان

2-     حال خط را تحویل بگیرید برای 2 مگابیت هزینه ماهیانه با تعرفه جدید حدود یک میلیون و ششصد هزار تومانی را فراموش نکنید و بازهم بعلاوه 5درصد مالیات که می شود یک میلیون و هفتصد و سی و دو هزار و پانصد تومان که نهایتا باز هم پیش از موعد یک و نیم برابر مبلغ ماهیانه را مخابرات دریافت می کنند که جمعا می شود دو میلیون و پانصد و نود و هشت هزار و هفتصد و پنجاه تومان

3-     ضمنا ارتباط نقطه به نقطه بین مراکز مخابراتی برای پوشش کلی را هم در نظر بگیرید که آن هم هزینه قابل توجهی است.

 

 نکته:

1-     ضمنا برای ISPهای معمولی ودیعه خطوط E1 مبلغ سه میلیون و سیصد هزار تومان که سیصد هزار تومان مبلغ آبونمان سالیانه یکجا دریافت می شود و بسی جای تعجب است که می گویند هر E1معادل 30خط می باشد که نهایتا هر خط معمولی هشتاد هزار تومان است که در30ضرب شود می شود نهایتا دومیلیون و چهارصد هزار تومان !!!

http://www.ict.gov.ir/newsdetail-fa-170.html

 

2-     حال خودتان قضاوت کنید آیا اینترنت پرسرعت در سبد نیاز خانواده گنجانده می شود یا خیر؟

 

 

3-     ضمنا تاکنون پورتهای قابل توجه فروش رفته در کشور از آن شرکت صبانت گستر صبا می باشد که به دلیل هزینه پایین می باشد.

 

4-     ناگفته نماند که با توجه به ارزان شدن اینترنت ارتباط داخل شهری هزینه بیشتری را نسبت به اینترنت دارد هر ساعت بیشتر از 120تومان و هزینه های ناگفته شبکه هوشمند

 

کتابداری

علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشی است که به مطالعه و بررسی شیوه‌های گوناگون تولید دانش، گردآوری منابع اطلاعاتی (کتاب، مجله، لوح فشرده، بانک‌های اطلاعاتی، پایگاه اطلاعاتی، اینترنت و وب)، سازماندهی، بازیابی و اشاعه این منابع و محمل‌های اطلاعاتی می‌پردازد و در این راستا تلاش می‌نماید که در وقت خواننده یا کاربر صرفه‌جویی نماید. واژه کتابداری به عنوان برابر واژه انگلیسی "Librarianship" انتخاب شده است. دانشمند بزرگ، شیالی رانگاناتان زمانی که در دههٔ ۱۹۳۰ از انگلیس به هندوستان بازگشت و درصدد راه‌اندازی این دانش نوین در هند برآمد، جامعه هند در فهم این واژه مشکل داشتند و در نتیجه ایشان واژه جدید " Library Science" یعنی علم کتابداری را جایگزین آن واژه نمود. امروزه در آمریکا این واژه بیشتر بکار گرفته می‌شود.

در دههٔ ۱۹۷۰ با اختراع ریزرایانه‌ها و در سال۱۹۹۰ با اختراع وب و ورود این فناوری‌های نوین اطلاعاتی به پهنه کتابخانه‌های جهان این دانش نیز دستخوش دگرگونی‌های گسترده‌ای شد. در نتیجه پژوهشگران و استادان این رشته درصدد تغییر نام آن برآمدند و واژه " Information" یعنی "اطلاعات" یا "اطلاع‌رسانی" نیز به نام این دانش اضافه شد و امروز از آن به عنوان " Library & Information Sciences" یا علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی یاد می‌شود. اگرچه در انگلستان و برخی کشورهای دیگر با عناوین دیگری از جمله " Information Studies" و " Information Management" نیز از آن یاد می‌شود.

امروزه این دانش در ایران نیز گسترش یافته و زیرشاخه‌های تازه‌ای از جمله اطلاع‌شناسی و وب‌شناسی را هم در بر می‌گیرد.

در اصل یک کتابدار در زمینه‌های سازماندهی، بازیابی و پراکنش اطلاعات در قالب‌های گوناگونی اعم از کتاب، مجله، پایگاه‌های اطلاعاتی و اینترنت تخصص دارد.


شیالی رانگاناتان پدر علم کتابداری هند است. که قوانین پنجگانه او سرلوحه کار کتابداران است.



انواع کـد های جدید جاوا تغیــیر شکل موس