تبلیغات
مبانی اطلاع رسانی(اینترنت) - ketab
چهارشنبه 1389/04/23

ketab

   نوشته شده توسط: هدی کریمی    

سه شنبه 1389/04/22

نکات قابل تامل در جلسه اولین نشست مشترک سردبیران نشریات حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی و هیئت مدیره انج

نشست بررسی وضعیت نشریات كتابداریاولین نشست مشترک سردبیران نشریات حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی و هیئت  مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران روز سه‌شنبه 15 تیرماه 1389 از ساعت 14 الی 17 در دفتر ریاست کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران تشکیل شد. نکات قابل توجه و قابل تامل در این جلسه که می توان  اشاره نمود:

 

۱- متمول بودن برخی از نشریات

۲- پایین بودن سطح کیفی مقالات و کمبود مقالات در مباحث و موضوعات نظری

۳- لزوم حرکت به سوی تخصصی کردن نشریات کتابداری و منفعت آن برای مخاطبان

۴- تعامل سردبیران و انتقال تجربیات با یکدیگر  و حفظ حرمت رشته

۵- لزوم تخصصی شدن هیات تحریریه نشریات

۶- داوری ضعیف و بیان نکردن دقیق ایرادهای مقالات از سوی داوران و توجه به حذف تعصبات در داوری مقالات

۷- تسریع در داوری مقالات و بعضا طولانی شدن داوری مقالات و استفاده از داوری الکترونیکی برای تسریع در کار

۸- دادن امتیاز بیشتر به نشریات علمی ترویجی

۹- محدود شدن تعداد صفحات مقالات در نشریات و اینکار باعث چاپ مقالات بیشتر در نشریات می شود

۱۰- مکتوب شدن اصول کلی نحوه پذیرش مقالات

۱۱-  تاثیرگذاری بر تدریس و تحقیق استادان و دانشجویان

۱۲- تاثیرگذاری بر انتخاب موضوع پایان نامه ها و رساله ها

۱۳- شفاف سازی و گسترش دامنه حوزه

۱۴- تبیین حدود و چارچوب مجلات

۱۵- تبیین نوع همکاری مجلات با یکدیگر

۱۶- کمک به یکدیگر در ایندکس سازی در نمایه های ملی و بین المللی

۱۷- ارتقاء سطح دسترسی و تاثیرگذاری و ....

 

نوشته شده توسط مریم اسدی در 3:33 بعد از ظهر |  لینک ثابت   •  نظر بدهید

یکشنبه 1389/03/09

همگانی كردن علم، جزئی از گفتمان علمی

استاد پیشکسوت گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران با تاكید بر این كه همگانی كردن علم، جزئی از گفتمان علمی است، تصریح كرد: از فواید ترویج علم در جامعه، جلوگیری از ترویج خرافه پرستی و زمینه سازی تولید علم است و با برنامه ریزی های منسجم در امر ترویج علم می‌توان نسل جوان را به تولیدکنندگان آینده علم تبدیل کرد چرا که رابطه ترویج علم و تولید علم، خطی نیست بلکه یک چرخه را طی می کند.

 به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دكتر عباس حری كه به دعوت مركز تحقیقات سیاست علمی كشور در باب «مراتب ترویج علم و ارائه راهكارهای افزایش فهم هگانی علم» سخن می‌گفت در خصوص اهمیت پرداختن به مقوله ترویج علم گفت: دو عامل باعث شد كه به این بحث بپردازیم، یكی تكثر در باب مفاهیم و تعاریف ترویج علم كه در این باره اختلاف نظر بسیار است و دیگری بحث فروكاهی ترویج علم در قبال تولید علم كه عده‏ای معتقدند ترویج علم هرگز كار جدیدی انجام نمی‏دهد و تولید علم در مرتبه بالاتری قرار دارد.

مؤلف كتاب «كسانی كه جامعه را می‏سازند» افزود: ابتدا باید بدانیم تعریف ترویج علم چیست و تولید علم به چه معناست؟ شرایط علمیت چیست و ترویج علم به مثابه شرط لازم علمیت چیست؟


ادامه مطلب
نوشته شده توسط مریم اسدی در 3:31 بعد از ظهر |  لینک ثابت   •  نظر بدهید

چهارشنبه 1389/02/15

ارتقای جایگاه انجمن، ارتقای جایگاه حرفه است

دکتر رحمت الله فتاحی، رئیس پیشین انجمن كتابداری و اطلاع رسانی ایران، در گفتگو با پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) گفت: همه می دانیم كه تشكل های غیر دولتی در واقع نماد مدنیت و خرد جمعی هستند. به همین دلیل، وجود تشكل ها از جمله انجمن های علمی و حرفه ای می تواند شاخص رشد مدنیت و خرد اجتماعی باشد. در این راستا، هم جامعه و هم دولت در ایجاد و حمایت مادی و معنوی انجمنها نقش اساسی دارند.

 

 

 

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: انجمنهای كتابداری در حرفه ما از پیشینه ای دراز برخوردارند و این پیشینه هم با رشد حرفه بویژه از بعد جایگاه حرفه ای و اجتماعی آن گره خورده است. انجمن كتابداری آمریكا همزمان با شكل گرفتن آموزش دانشگاهی رشته كتابداری در آن سرزمین در حدود سال 1876 ایجاد شد كه نشان دهنده قدمت آن در حرفه است. از آن زمان به این سو، انجمن كتابداران آمریكا توانسته است جایگاه بایسته خود در درون حرفه و برون از حرفه (اجتماع) را به خوبی و به درستی ارتقاء دهد. به دنبال این توفیق، در سایر كشورها نیز انجمنهای كتابداری ایجاد شد كه تاریخ تاسیس هر یك از آنها نشان دهنده ارزش و اهمیت حرفه ای و اجتماعی كتابداری در آن كشور است.


ادامه مطلب
نوشته شده توسط مریم اسدی در 8:22 قبل از ظهر |  لینک ثابت   •  نظر بدهید

چهارشنبه 1389/01/25

نظر مردم 26 کشور دنیا درباره اینترنت

تحقیقات جدید بر روی 27 هزار نفر از 26 کشور جهان نشان می دهد کاربران به این توصیف که اینترنت یکی از حقوق اولیه انسانی است و همه انسانها باید به شبکه مجازی اینترنت دسترسی داشته باشند اعتقاد جدی دارند.
به گزارش خبرگزاری مهر، در حال حاضر کشورهایی از قبیل فنلاند و استونی دسترسی به اینترنت را به عنوان یکی از قوانین حقوق بشر برای شهروندان خود اعلام کرده اند و سازمانهای بین المللی از جمله سازمان ملل نیز تلاش خود را برای دسترسی جهانی به اینترنت و پهنای باند آغاز کرده اند.


ادامه مطلب
نوشته شده توسط مریم اسدی در 8:28 قبل از ظهر |  لینک ثابت   •  یک نظر

دوشنبه 1388/12/24

پژوهش، راه‌حل رفع فقر نظری كتابداری است

:  پژوهش، راه‌حل رفع فقر نظری كتابداری است: عضو هیات‌رییسه انجمن كتابداری و اطلاع‌رسانی

خبرگزاری کتاب- ۲۳ اسفند ۱۳۸۸

دكتر یزدان منصوریان عضو هیات‌رییسه انجمن كتابداری و اطلاع‌رسانی ایران معتقد است برای توسعه و رشد مبانی نظری رشته كتابداری و اطلاع‌رسانی باید در اعتلای پژوهش در این حوزه تلاش كرد.\
منصوریان، استادیار دانشگاه تربیت معلم تهران به خبرگزاری كتاب ایران(ایبنا)، گفت: كتابداران ایرانی وقت زیادی را به سازماندهی اطلاعات اختصاص می‌دهند و برای پژوهش فرصت كافی ندارند. این امر ما را با مشكل فقر مبانی نظری در حوزه كتابداری روبه‌رو كرده است.

وی خاطرنشان كرد: پژوهش در حوزه كتابداری و اطلاع‌رسانی مستلزم روش‌شناسی و استفاده از رویكردهای جدید كیفی است. گرچه این رشته واجد مبانی نظری و فلسفی خاص خود است، اما روند تكامل اندیشه و توسعه مبانی نظری در آن ادامه دارد.


ادامه مطلب
نوشته شده توسط مریم اسدی در 8:48 قبل از ظهر |  لینک ثابت   •  یک نظر

دوشنبه 1388/12/24

نویسندگان در کتابخانه‌های محلی چه می‌کنند؟

نویسندگان در کتابخانه‌های محلی چه می‌کنند؟

ای موگن کارتر و هرمیون هابی / نسترن صادقی

درباره یک سوال:
کتاب‌ روی قفسه هست ولی آیا نویسندگان از کتابخانه‌ها استفاده می‌کنند؟

اندرو موشن (شاعر و رئیس انجمن موزه‌ها و کتابخانه‌ها)
گذشته‌ی من بدون کتابخانه گذشت. منظورم این نیست که کاملا از کتاب دور بودم ولی والدینم هم از خوانندگان پرو پا قرص کتاب بودند؛ بنابراین خودم کتابی نداشتم و از کتابخانه مدرسه‌ام استفاده می‌کردم.
در کتابخانه مدرسه با هم آرام صحبت می‌کردیم. یک شومینه هم آنجا بود. من همیشه انگشتان پایم را روی آتش می‌گرفتم و سرم را روی کتاب‌های داستانی که روی هم جمع شده‌ بودند، می‌گذاشتم. کتابخانه‌ها مکان‌های نیمه مقدسی هستند. من واقعا به موقعیت‌هایی که آنها برایم به وجود می‌آورند، احترام می‌گذارم. کتابخانه مدرسه، کتابخانه دانشگاه آکسفورد و کتابخانه هال که فیلیپ لارکین کتابدارش بود. سه مرحله حیاتی در زندگی‌ام بود که من را به خود آورد. آنها به من نشان دادند که دانش بی‌پایان است و آن برای کسی مثل من که بسیار دیر سراغ ادبیات آمده، بسیار جذاب بود. خیلی ساده است نور و گرمای کانی، کتاب‌های رایگان و دسترسی به اینترنت. کتابخانه‌ها همیشه نقش مهمی بازی می‌کنند ولی شاید "هان" بیشتر. بستن کتابخانه‌ها کار احمقانه‌ای است


ادامه مطلب
نوشته شده توسط مریم اسدی در 8:42 قبل از ظهر |  لینک ثابت   •  یک نظر

سه شنبه 1388/11/20

زبان راه گزین چیست؟

زبان راه گزین[1]

زبان راه گزین مجموعه ای از اصطلاحات[2]میانجی است که به عنوان سازوکاری برای حرکت بین واژگان ها بکار می رود. مترادف ها و مفاهیم مرتبطی که سایر محققان در پژوهش های مختلف به زبان های راه گزین اطلاق کرده اند شامل فرازبان، واژگان راه گزین، راه گزین موضوعی، سازگاری زبان های بازیابی اطلاعات، زبان نمایه ای میانجی، زبان میانجی، انطباق اصطلاح شناسی[3]، رده بندی دوباره، پل سازی، مفهوم واژگان میانجی و کد مرجع استاندارد است  (Hjorland, 2009). راه گزین موضوعی در زمینه نظام های بازیابی پیوسته فرایند تبدیل درخواست جستجوی کاربر از زبان نمایه ای در یک پایگاه اطلاعاتی به زبانی که در پایگاه دیگر یافت می شود اطلاق می گردد (Niehoff and Kwasny, 1979 )

کوتس[4] (1970) وظیفه مهم زبان راه گزین را تسهیل تبدیل اطلاعات نمایه ای موضوعی به مداخل زبان نمایه ای دوم یا آسان کردن تجسم جداول معادل هر اصطلاح در هر زبان با معادل مفهومی اش در زبان دیگر است. به وضوح جداول معادل نقش مهمی در تبدیل اطلاعات موضوعی کتابشناختی در برابر موانع عدم سازگاری بین زبان های نمایه سازی مختلف ایفا می کند.


ادامه مطلب
نوشته شده توسط مریم اسدی در 8:50 قبل از ظهر |  لینک ثابت   •  نظر بدهید

شنبه 1388/10/12

بررسی کنسرسیوم های منابع علمی در ایران و در برخی کشورها

بررسی کنسرسیوم های منابع علمی در ایران و در برخی کشورها

دکتر حمید مهدیقلی[1] – مریم اسدی٭[2]

 

       چکیده

فناوری اطلاعات قابلیت انتشار اطلاعات را افزایش داده و بر این اساس، کتابخانه ها تجربه های پیشین خود درباره مجموعه سازی، سازماندهی، و اشاعه اطلاعات  مورد بازاندیشی قرار داده اند. مجموعه سازی کتابخانه ها در قالب کنسرسیوم ها و شبکه های اشتراک منابع تدبیری است که با توجه به حجم روزافزون اطلاعات اندیشیده شده است.

کنسرسیوم کتابخانه ای به گروهی از کتابخانه ها اطلاق می گردد که برای همکاری با یکدیگر و معمولا بر سر اشتراک در خرید منابع توافق کرده اند تا نیازهای مشترک و خاص استفاده کنندگانشان را برآورده سازند.  ناشران بین المللی ترجیح می دهند محصولات خود را به مجموعه ها (کنسرسیوم ها) بفروشند تا با کتابخانه ها بصورت جداگانه وارد مذاکره شوند. از سوی دیگر برای هر یک از کتابخانه ها  نیز بسیار مقرون به صرفه تر است که نشریات الکترونیکی و پایگاههای اطلاعاتی خود را از طریق کنسرسیوم خریداری نمایند. دراین نوشته سعی خواهد شد به سابقه کنسرسیوم های منابع علمی دانشگاهی در چند کشور به عنوان نمونه و اختصار پرداخته و سپس سابقه تشکیل کنسرسیوم های کتابخانه ای  در ایران همراه با  نقاط قوت و ضعف آن نیز مطرح گردد.


انواع کـد های جدید جاوا تغیــیر شکل موس